19 July 2010

Malam

Seharusnya malam ini seperti malam-malam yang sebelumnya, tak kira lah ini malam jumaat atau pun malam pertama. Yang biasanya kedengaran bunyi cengkerik halus bersahutan gembira. Kadang-kadang kalau kau focus betul-betul, boleh dengar bunyi keghairahan datangnya dari rumah jiran sebelah disebabkan aktiviti peng-kongkek-an yang aktif berlaku. Biasala tu.. asam garam rumah tangga. Tak elok juga kalau nak masuk campur, biarkanlah. Seharusnya juga malam ini punya persekitaran yang kondusif untuk melelapkan mata. Iya.

Tapi aku rasa lain, kenapa malam ni rasa celaka lain macam?

Rumah di lorong hadapan siang tadi ada majlis keramaian, sambut anaknya berkahwin. Malam ini mungkin dia punya acara klimaks. Aku pun tak tahu dia acara apa, kedengaran bunyi macam ada joget ronggeng disana, tak pun karoeke. Dum dum dum bunyi dia. Macam ala-ala konsert. Bukan aku nak sibuk tepi kain ke apa, tepi panty pun tidak, tapi ikhlas jujur hati ini. Lebih baik dihentikan saja.

Iklim-Sesuci dalam debu, Misha Omar- Bunga bunga cinta, Aliff Satar- Sayang sayang, Ikmal Fayadh- Nak bising pergi tempat lainlah, pukimak (single).

Aku yakin jiran-jiran yang lain turut tertanggu juga emosi mereka. Mungkin penuh dengan sumpah seranah. Ataupun ada yang terlintas niat di hati, menyesal aja tak bakar awal-awal rumah yang kenduri tu siang tadi. Siapa yang tahu?

Entah-entah anak dia yang baru jadi raja sehari hari ini pun tak senang duduk. Mana tak nya. Bising-bising nyanyi lagu macam kat konsert jom heboh. Suara macam cilaka. Intonasi lagu semua lari. Bajet suara macam Black (Mentor TV3), pergi mampos. Menjerit-jerit sampai satu kampung dengar. Bagus sangat lah macam tu?

"You..nape ayah you buat karoeke malam-malam macam ni lak?"

"Entahlah sayang.. i pun tak tahu apa dalam kepala otak ayah i tuh"

"Kita kan baru je kahwin hari nie..penat tau you. ini nak rehat pun tak boleh, bising betul"

"Aah sayang.. kita nak kongkek malam ni pun tak senang kan?"

"hihi. You nie nakal tau.. (gelak-gelak manja)"

*************

Jagalah kamu-kamu semua kalau aku tak cukup tidur. Pundek betul.

No comments:

Post a Comment

terangsang?