14 October 2010

Cukup pedas? Tambah lagi.



Persahabatan. 

Aku terkenangkan kawan baik aku semasa aku kecil dahulu. Iwan, walaupun namanya mirip nama panggilan penyanyi dangdut,dia adalah antara manusia  terawal yang sanggup berkawan dengan penulis yang hensem ini. Walaupun menyedari dirinya tidak cukup kacak untuk berkawan dengan penulis yang kacak, dia memberanikan dirinya.

Tidak ramai yang sebegitu. Aku kagum. Aku dan Iwan bersekolah di tempat yang sama dari darjah satu. Tapi, berlainan kelas. Masa bersekolah dan remaja aku banyak di habiskan bersama dia. Bola sepak, guli, bola tekan, kad judi, main tikam. Aku tetap juara dalam semua permainan itu.(maaf Iwan, aku suda exaggerated sedikit). Keluarganya juga aku anggap seperti keluarga aku sendiri. Ibunya yang suka memekak sambil memegang mikrofon sebesar botol air….

sering menggunakan alasan latihan menyanyi untuk melalak tak tentu pasal.
katanya sedang berusaha sedaya upaya untuk menjadi popular. Hendak mencuba nasib di RTM katanya. Maklumlah tiada Idol semalaya atau Akademi Fantasia pada masa itu, jika tidak mahu aje berduet dengan M Daud Kilau atau A Rahman. Mungkin nasib Mawi tidak sebegini.

Cuba kau lihat lelaki-lelaki yang berkumpul sesama kawan. Baik yang muda atau yang dah melepasi umur pencen. Duduk berbual kosong sehinggalah punggung terasa panas. Meninggalkan keselesaan di rumah. Sanggup melepak dengan kawan-kawan di kedai mamak. Hanya untuk bertemu kawan.


Tidak kira samada kawan-kawan mereka berstatus atau tidak. Ada saja masalah, kawanlah tempat pertama untuk mengadu. Yang penting mereka berseronok apabila dapat berkumpul bersama kawan-kawan. Memang benar kata-kata seorang kawan saya ‘friends for life, nigga’. Walaupun agak keterlaluan dengan mencuba gaya lelaki kulit hitam amerika, kata-katanya membuatkan saya terfikir. Hanya kata-katanya adalah realiti, orangnya entah kemana.

Lain pula hal bagi kaum hawa. Mereka biasanya akan melupakan terus kawan-kawan lama mereka sejurus selepas mendapat kawan baru yang lebih berstatus dari kawan lama mereka. Status amat penting pada mereka. Kerana itulah perempuan amat gemar menceritakan status lelaki mereka kepada orang ramai. Jumlah rantai emas di tangan, wang berkepul-kepul dalam poket, itu dan ini.

Dari segi bilangan kawan juga perempuan tewas. Perempuan amat-amat memilih dalam hal untuk menentukan siapa yang layak menjadi kawan mereka. Status, kecantikan, wang dan barulah aspek keserasian menjadi checklist mereka untuk memilih kawan. Gang Pussycat Doll, gang mama hot, dan lain-lain. Akibat dari sikap ini, kuasa untuk me’reject menjadi berleluasa. Pernah kamu dengar lelaki me’reject lelaki yg lain? (aku tidak dapat mencari perkataan melayu yang sesuai untuk reject..maaf) Dashyat sungguh
perempuan. 



Perempuan juga tidak ramai yang setia dalam persahabatan dan biasanya jika memutuskan persahabatan, peluang untuk kembali berkawan adalah amat tipis. Jika mereka marahkan lelaki? Mereka akan baling kasut mereka atau simbah asid.


Pernah dengar lelaki baling kasut atau simbah asid? Aaah,,mengarut sungguh cerita macam tu. Bohong belaka bukan?



p/s: perkataan me’reject antara lelaki dan lelaki lebih
bermaksud memulaukan/mengetepikan.

4 comments:

  1. 2 kali orgasm.
    tambah lagi. tak cukup pedas ni!
    ;D

    ReplyDelete
  2. huhu saya ada geng anjung tamu!!potpetpotpet

    ReplyDelete
  3. amoi; orgasm berkali-kali pun best juga kan. :D

    cikgu shahnun; HAHA. saya tahu!

    juice; ooh biasalah bro.. sibuk kejar akhirat. hehe

    ReplyDelete

terangsang?