17 June 2012

Tak cukup Melayu?

Ada orang cakap pada aku yang aku ni kurang Melayu. Apa kejadahnya?
Aku tahu sebab ada juga orang cakap muka aku iras-iras artis lelaki korea sikit. 
Alaaa macam group aliran musik apa tu, K-pop? Yes K.pop.
Muka jejaka jambu, comel dan suci kata mereka. Aku iyakan sahaja. 
Kebanyakkan gadis-gadis la yang cakap bagitu. Nampak sangat nak try tackle aku.

Tapi, aku sendiri pun konfius, ada orang-orang itu yang bangsa Melayu, 
tapi rambutnya berkarat. 
Dan aku tahu warna karat tersebut bukan semula jadi. Aku sangat yakin.
Nak lagi gampang warna biru, oren dan lain-lain. 

Aku rasa kadang-kadang ramai orang keliru antara bangsa dan agama.
Kalau dia kata aku kurang Islamik, aku boleh terima (walaupun tak bangga).
Setakat hak dan batil, halal dan haram, itu tak jadi masalah.
Cuma banyak lagi yang perlu belajar dan diamalkan.
Tapi bila ada orang kata aku kurang Melayu... aku jadi kurang pasti.
Ragu-ragu disitu.

Tapi, ada satu perkara yang boleh bantu aku untuk pastikan.
Perkara ini akan dipersetujui oleh orang-orang yang mengenali aku.
Jika kamu membuat temujanji dengan aku pada jam 2 petang.
Aku akan tiba dengan muka tersenyum pada jam 4 petang.
Paling awal pun jam 3 petang.

Tak cukup Melayu tu ke woi?!