16 March 2014

Keunggulan Permaisuri - Part I

Jazzy Ali,

Ada beribu perkara yang membezakan manusia dengan kuda dan salah satunya ialah kita boleh berkomunikasi, mampu mempertutur bahasa. Kuda sure boleh bersuara tapi kerana saya bukan kuda, saya tak sure andaikata mereka juga boleh bertutur sesama mereka. Sehingga saya atau somebody daripada kita jadi kuda, kita leave it at that.

Now,

Sebagai seorang manusia kita faham komunikasi dalam bentuk pertuturan bahasa, tak kiralah bahasa apa, berfungsi menyampaikan maksud atau mesej kepada pihak satu lagi.  Sebagai seorang lelaki, kita faham kalau saya kata dekat Ali " Mari kita jogging malam ini ", maksud saya ialah " Oi Ali! Marilah kita jogging malam ini". Di pihak Ali, dia faham exactly apa yang saya cuba sampaikan. Dipendekkan cerita, malam itu exactly itulah apa yang berlaku; kami pergi ber-jogging sambil planet bumi mengorbit seperti biasa.

Mudah.

Bagaimanapun, transmisi maksud atau mesej walaupun yang semudah, selurus ini pun akan bersimpang siur kalau melibatkan perbualan antara satu pakwe dan satu makwe. Ali yang mahu mengajak Salmah makwenya pergi ber-jogging malam karang akan melalui beberapa proses scrutinizing tentang tujuan, penggunaan ayat, keadaan semasa, renungan mata, tone suara dan juga dalam banyak kes politik dunia ketika mahu menyampaikan hasrat murni mahu mengajak Salmah pergi jogging.

Mengajak Salmah berjogging, Ali perlukan transmission strategy yang ampuh. Simply sebut perkataan " Salmah mari kita jogging malam nanti " akan secara semulajadi ter-distorted di saluran telinga Salmah lalu matematik yang selamat mendarat ke kepala otak dia adalah something yang berbunyi "Salmah, awak ni dah gemuk la".

Tidak banyak dan hampir tidak ada perkara yang makwe boleh maafkan kita begitu saja dan menuduh Salmah yang beratnya 55kg sebagai gemuk definitely salah satu daripadanya. In fact, menuduh makwe sendiri dengan tuduhan gemuk kalau di-translatekan  dalam panel code ia umpama kesalahan merompak balai polis menggunakan senjata api... sebanyak dua kali.

" Tapi mana ada saya tuduh dia gemuk?" Ali mula garu kepala.

" Saya cuma ajak dia jogging". Buntu, garuan kepala Ali semakin laju.

Kalau anda juga seperti Ali, maka that can only mean one thing; kepala gatal anda itu belum belajar yang apabila berdepan dengan makwe, apa yang anda sampaikan make little sense tentang apa yang anda sampaikan. Pening bukan?

[ bersambung.. ]

No comments:

Post a Comment

terangsang?