21 June 2010

Burung budak hitam

Cuti semester ini, aku manfaatkan baik-baik. Medan terus aku lupakan. Dengan kata lain, sekarang memang enjoi katak tak ingat dunia. Minggu lepas aku ada balik kampung. Jumpa atuk nenek. Rinduuuuuu.

"Abang fayard!...tolong tengokkan talipon Zaihan ni. Dia taknak keluar bunyi. Da takda orang cakap hello da"

Zaihan anak sedara kepada ayah aku. Kira sedara aku lah. Aku capai talipon rona cerah kat tangan dia. Sekali jenama dia 'Edikson'. Lucah juga orang yang buat mainan murah ni. Pasal tu aku suda besar jadi agak pervert kerana wujudnya nama-nama pelik jenama mainan murah ni, pasal aku suka beli mainan kat kedai runcit masa kecik. Sehari main dah hancur, aku tiru macam Doc kat 'Back to The Future'. Nama pulak lucah-lucah aja, atau pun mungkin nama dia biasa, tapi otak aku yang terlalu 'suci'.

Aku kopak mainan tu sampai tercampak bateri. Cucuk balik bateri, cuba-cuba dengar bunyi. Aku hentak sikit kat lutut, macam da ada bunyi, tapi masih samar. Cuba dengar dekat-dekat. Tapi bising. Ada segerombolan budak India tengah main burung yang patah sayap kat depan rumah nenek. Apa takda tempat lain ke nak main. Pergi la main kat taman permainan khas untuk India, ladang kelapa sawit.

"Zaihan,sini jap!". Aku suruh budak kecik ni pergi cakap kat budak-budak tu main tempat lain,tinggalkan burung tu. Apa tak pernah tengok burung kah?

Nyaris aku nak bukak sel...errr... Zaihan terus pergi dekat budak-budak tu. Dengan gagah dia sound kanak-kanak kopi itu. Sekejap aja diorang suda blah sambil mencarut-carut. Aku nak masuk campur, hal budak-budak. Biarlah diorang ni kan generasi indie(merdeka), takkan gaduh sikit nak mintak tolong orang besar.

"Diorang da balik da, tapi marah-marah lak!" budak kecik ni mengomel."

Aku tanya, "Zaihan cakap apa kat diorang tadi?"

"Zaihan cakap..'WOI HITAM..ABANG AKU CAKAP DIA TAK SUKA TENGOK KELING MAIN DEPAN RUMAH!"


Aku gosok lembut kepala dia, bagus....kecik-kecik dah pandai fitnah aku. Aku bisik senyap-senyap dalam hati, kalaulah macam ini generasi kita, sampai berkurun pun tak dapat wujudkan ideologi 1 Malaysia. Kasihan sama Najib.

5 comments:

  1. woi! gile racist! hahaha

    ReplyDelete
  2. ko ajar ape kat budak kecik nih.. ishh3 huhu

    ReplyDelete
  3. azyan: haha. ceyh..aku tak bersalah pun okayy.

    ReplyDelete
  4. ak igt anda je kejam..
    tp adek kamoo lg kejam hahhahahhahha!!

    ReplyDelete

terangsang?