23 May 2012

Terbang

STAR, Ipoh - sekitar tahun 2007.

Sudah beberapa meter kami melewati pos guard perumahan Kem Syed Putra Rejimen Renjer Diraja depan Taman Cempaka dengan gaya cool dan selamba, aku dengar ada orang panggil.

" Woi! kamu dua orang kesini! " jerit pak cik guard

Kaku seketika. Aku berjalan perlahan patah balik kearah beliau. Otak ligat berfikir apa langkah seterusnya.. Zaid Nabila tetap tak berganjak. Cibai.

" Kamu nak pergi mana ni? rumah kat mana? " tanya guard dengan nada tinggi dan garang sambil cekak pinggang.

" Oh..kami berdua nak balik rumah. Saya duduk kat blok H, No. 22 hujung sana tu " jawab aku dengan tenang sambil angkat tangan tunjuk arah rumah. Konon.

" Kamu anak siapa? Dari mana malam-malam buta ni? " tanya guard tu lagi.

" Saya anak Ahmad. Kami pergi makan kat Taman Cempaka tadi, lapar. Kat rumah takde orang nak masak. " jawab aku sambil keluarkan rokok dunhill sebatang. Kasi nyala dengan lighter. Baru nampak dewasa.

" Ooh,  pak cik ingat budak STAR tadi. Diaorang kalau fly, ada yang berani masuk balik asrama ikut sini. " jelas beliau.

" Yeke..kalau pak cik jumpa. Tangkap je. kasi heret pergi rumah pengetua. Baru padan muka. " jawab aku sebagai tanda sokong.

Pak guard tadi angguk kepala mengiyakan kata aku. Zaid Nabila berdiri di kejauhan masih nampak cemas dan bingung. Lepas beberapa minit, aku mintak permisi untuk beredar dari situ. Peluh dingin membasahi muka. Kami teruskan perjalanan pulang menuju asrama blok banglo berhampiran perumahan kem renjer yang hanya dipisahkan dengan tembok konkrit setinggi hampir 2 meter. Bila pos guard hilang dari pandangan,  Zaid Nabila yang tadi diam sepi terus bersuara.

" Apai, pak cik guard tu cakap apa kat kau?? " tanya Zaid Nabila.

" Entah, dia sembang nak tangkap budak STAR yang fly malam masuk balik asrama ikut pos guard yang kita lalu tu tadi " aku jawab.

" kahkahkahkah! "

Gelak tawa memecah keheningan malam tika jam menunjukkan hampir pukul 2 pagi.