05 April 2010

Mopiko itu Lucah.

Kau tahu? dalam sebuah pembuatan kreatif iklan untuk media cetak, kalau komik dieksekusi atau diinterpretasi dengan tepat, nescaya ia akan dapat memberikan efek atau dampak yang cukup mengena di benak pembaca. Bentuknya yang unik, membuat komik dapat menyampaikan pesan secara verbal dan visual namun lebih personal. Hal ini tak lepas dari kemampuan komik untuk menciptakan semacam - imaginasi - seperti media radio. Kalau otak kau banyak berfikiran dengan berimaginasi negatif, so keluarlah bayangan yang bukan-bukan, lari dari tujuan sebenar. Aku rasa tak perlu aku bagi contoh, kau pun tau macam mana. Senang cerita lah, dalam membaca komik, imaginasi pembaca turut dilibatkan. Efek inilah yang seolah membuat komik memiliki karakteristik istimewa antara media cetak – radio – televisyen.

Dulu, masa kau kecil, kau pernah tengok iklan ubat Mopiko di televisyen? yang siap ada lagu lagi itu? Ya, aku tahu iklan tu menarik. Kalau kena gigit nyamuk, sengal-sengal badan, sapu saja di tempat yang sakit, dijamin mujarab dan berkesan. Tapi sekarang sudah jarang aku jumpa ubat Mopiko ni di kedai-kedai ubat berdekatan.  Mungkin sudah hilang di telan zaman.

Sekadar mahu berkongsi,

Berikut ada komik dalam iklan dari negeri Ginseng (berkenaan ubat Mopiko):
Oh ya, terima kaseh kepada Mie sebab email kat aku iklan komik ini.

(Uniknya, walaupun kau tidak mengerti atau faham bahasanya, kau still akan dapat “message” iklannya). Sedia?










Gambarnya unik banget, dan sederhana tapi cerdas bukan?

7 comments:

  1. salute! salute! salute!!!!! post termenarik setakat ini!!!!

    ReplyDelete
  2. ini cuma iklan, tiada maksud lain selain itu ok.

    ReplyDelete
  3. err ya izey sayang? kenapa? hi hi hi

    ReplyDelete
  4. salam ikmal fayadh..
    aku bagi ko satu award.
    klik2.
    http://generasieraremaja.blogspot.com/2010/04/top-blogger-2010-award.html

    ReplyDelete

terangsang?